تست دوره ای سیلندرهای تحت فشار بدون درز

استاندارد “سیلندرهای گاز – سیلندرهای فولادی بدون درز – بازرسی و آزمون دورهای “ با شماره ۶۷۹۲ نخستین بار در سال ۱۳۸۲ تدوین شد. این استاندارد بر اساس پیشنهاد های رسیده و بررسی توسط سازمان ملی استاندارد ایران و تایید کمیسیون های مربوطه برای اولین بار مورد تجدید نظر قرار گرفت و در ششصد و نود و هشتمین اجلاس کمیته ملی استاندارد مکانیک و فلزشناسی مورخ ۱۰/۱۱/۱۳۹۰ تصویب شد.

 اینک به استناد بند یک ماده ۳ قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد ایران، مصوب بهمن ماه ۱۳۷۱، به عنوان استاندارد ملی ایران منتشر شده است.

هدف از تدوین این استاندارد تعیین حداقل نیازمندی های لازم برای بازرسی و تست دوره ای سیلندرهای گاز فولادی بدون درز قابل حمل برای ذخیره گازهای فشرده و گاز مایع شده تحت فشار با ظرفیت های آبی ۵/۰ لیتر تا ۱۵۰ لیتر و در صورت امکان سیلندرهای با ظرفیت کمتر از ۵/۰ لیتر جهت تایید سلامت سیلندر برای ادامه استفاده از آنها در چرخه بهره برداری است. این استاندارد برای بازرسی و تست  دوره ای سیلندرهای استیلن، سیلندرهای کامپوزیت با لایه فولادی و سیلندرهای آلومینیومی کاربرد ندارد.

تست دوره ای سیلندرها به دو روش ژاکت آبی و بدون ژاکت آبی انجام می شود. مجموعه پارس هوای البرز این آزمون را به روش بدون ژاکت آبی انجام می دهد.

مراحل آزمون به شرح زیر می باشد:

  1. شناسایی سیلندر
  2. بازرسی چشمی خارجی سیلندر
  3. بازرسی چشمی داخلی سیلندر
  4. بازرسی وزن سیلندر
  5. بازرسی رزوه سیلندر
  6. بازرسی شیر
  7. تست هیدرو استاتیک

در هر یک از این مراحل آزمون، تعریف مشخصی از یک سیلندر استاندارد وجود دارد که در صورت مغایرت نمونه آزمایش شده با هر یک از بند ها در هر مرحله، سیلندر در آزمون مردود شده و به مرحله بعدی وارد نخواهد شد.

در بند ۱۶ استاندارد ۶۷۹۲ قید گردیده است:

در هر مرحله از بازرسی و تست دوره ای سیلندر  می توان تصمیم به رد یک سیلندر گرفت. اگر بازسازی سیلندر رد شده ممکن نباشد، پس از اطلاع به مالک، واحد آزمون کننده باید سیلندر را به گونه ای تخریب نماید که نتوان گاز تحت فشار در آن ذخیره کرد و یا هر قسمت از سیلندر به ویژه شانه را دوباره بازسازی و وارد چرخه بهره برداری نمود. مطابق روش های زیر:

  • له کردن
  • بریدن یک سوراخ نامنظم
  • بریدن نامنظم گلویی
  • بریدن نامنظم سیلندر
  • ترکاندن سیلندر با روشی ایمن

تست دوره ای سیلندرها  بسته به اینکه چه گازی در سیلندر نگهداری می شود در دوره های زمانی گوناگونی انجام می گیرد. دوره زمانی تست به شرح زیر می باشد:

زمان بندی تست دوره ای سیلندر
جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.
به بالای صفحه بردن