دوئر و فلاسک

دوئر و فلاسک گاز ظروفی هستند که به عنوان مخازن عایقی طراحی و تولید شده‌اند و جهت نگهداری میعانات گازی در فشار و حجم کم مورد استفاده قرار می گیرند.

دوئر و فلاسک گاز، به عنوان مخازن عایقی طراحی و تولید شده‌اند. رایج‌ترین کاربرد این محصولات، ذخیره مایعات برودتی است. در واقع دوئر، از دو فلاسک تشکیل شده است که یکی از آن‌ها در داخل دیگری قرار گرفته است و از بالا یا در گردن آنها به یکدیگر متصل شده‌اند. می‌توان گفت فضا یا شکاف بین این دو به طور تقریبی از یک فضای خلاء تشکیل شده است که هدف آن جلوگیری از انتقال حرارت است. این به گونه‌ای است که فلاسک داخلی را عایق کرده و از انتقال گرما از ظرف داخلی به ظرف بیرونی جلوگیری می‌کند. دوئر و فلاسک گاز به طور معمول برای کاربردهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی به منظور نگهداری از گازهای مایع به عنوان نمونه استفاده می‌شوند.

دوئر و فلاسک گاز

فلاسک یا اصطلاحا cryopac ظرفی است که در حجم های ۲ تا ۵۰ لیتری برای نگهداری نیتروژن مایع مورد استفاده قرار می گیرد. جنس بدنه این ظروف از ۲ لایه آلومینیوم می باشد که مابین این دولایه از عایق های گوناگون برای کنترل برودت و جلوگیری از انتقال گرما به داخل و سرما به خارج ظرف، استفاده می شود. فلاسک دارای فشار کاری بسیار پایینی می باشد.

دوئرها جهت نگهداری نیتروژن، آرگون، دی اکسیدکربن، اکسیژن، نیتروس اکساید و هلیوم مایع  استفاده می شوند. این مخازن هم دارای دو جداره هستند که در بین این دو جداره  مبدل حرارتی جهت تبدیل مایع به گاز وجود دارد به همین دلیل از دوئرها بیشتر جهت استفاده از گاز داخل مخزن استفاده می نمایند و در برخی مواقع نیز مایع داخل مخازن مورد استفاده قرار می گیرد. دوئرها در حجم های مختلف و فشار های مختلف از ۲ بار تا حدود ۲۶ بار قابل تامین می باشند. 

دوئرهای مورد استفاده در هلیوم با توجه به برودت بسیار پایین مایع هلیوم (℃۲۷۰ -~ ) به صورت ۲ لایه و ۳ لایه تولید می شود که حداقل انتقال حرارت با محیط در آن صورت بگیرد.

به منظور کارایی بیشتر این تجهیزات، سطح بیرونی آنها را نقره‌ای رنگ می‌کنند تا گرما را منعکس کنند. ماده‌ای که می‌خواهند آن را سرد یا گرم نگه دارند، در فلاسک گاز داخلی می‌ریزند؛ به عنوان مثال، این مواد می‌تواند هلیوم مایع که در دمای -320 درجه فارنهایت-195.79)  درجه سانتی‌گراد) از مایع به گاز تبدیل می‌شود، باشد.

تاریخچه اختراع

جیمز دوئر، فلاسک گاز را در طول تحقیقات برودتی خود اختراع کرد. او بیش از ده سال بود که به تحقیق در مورد گازهای مایع علاقه داشت. نگه داشتن گازها در دماهای بسیار پایین در حالتی که به مایع تبدیل شوند، فرآیندی بسیار سخت و گران بود؛ بنابراین دوئر در سال 1872 با همکاری پیتر تایت در ادینبورگ یک فلاسک گاز عایق خلاء ساخته بود تا مواد را در دمای مورد نظر خود نگه دارد. به منظور خنک نگه داشتن بیشتر مواد، با گردنی باریک طراحی شد. بعدها طرح اولیه فلاسک گاز، با باریک کردن بیشتر گردن و قرار دادن یک پوشش نقره‌ای در بیرون فلاسک خارجی، به منظور به حداقل رساندن اتلاف گرما بهبود یافت.

ساختار و عملکرد

ساختار و عملکرد دوئر و فلاسک گاز

دوئر و فلاسک گاز، از شیشه ساخته شده‌اند و شامل دو ظرف بیرونی و داخلی هستند که آنها را از یکدیگر مجزا می‌کند. از این محصولات برای ذخیره کردن مایعات برودتی مانند نیتروژن مایع، اکسیژن مایع، هلیوم مایع، آرگون مایع، هیدروژن مایع و دی اکسید کربن مایع استفاده می‌شود. به طور معمول، این دو تجهیز گازی از یک لامپ داخلی و خارجی تشکیل شده‌اند که در بالای دهانه گردن قرار گرفته‌اند. عایق خلاء بین ظرف داخلی و خارجی، از انتقال گرما و حرارت بین مواد ذخیره شده در دوئر با دمای محیط جلوگیری می‌کند.

به دلایل امنیتی و ایمنی کار، فلاسک‌ها و دوئرهای شیشه‌ای همواره باید در یک پوشش محافظ نصب شوند. این پوشش محافظ می‌تواند از ورق فلز، آلومینیوم، فولاد ضد زنگ و یا یک پوشش شفاف PU ساخته شود. همچنین تمام نمونه‌های استاندارد تا حداکثر فشار 0.1 بار قابل استفاده هستند.

کاربردهای دوئر و فلاسک گاز

کاربردهای دوئر و فلاسک

  • توزیع و استفاده از نیتروژن مایع یا هلیوم هنگام آزمایش
  • استفاده به منظور مطالعه روی فرآیند ابررسانایی
  • نگهداری جنین‌ها هنگام باروری در آزمایشگاه
  • ذخیره مایعات برودتی برای مدت بیش از 24 ساعت

قیمت و خرید دوئر و فلاسک گاز

 شرکت پارس هوای البرز آمادگی دارد کلیه این محصولات را با برترین برندهای بین المللی برای مشتریان خود تامین نماید. این مجموعه تجربه فراوان و سابقه‌ای درخشان در زمینه تولید و واردات انواع محصولات گازی، مخلوط های گازی، انواع پمپ کرایوژنیک، مخازن کرایوژنیک و سایر تجهیزات گازی دارد و کلیه محصولات خود را همراه با تضمین کیفیت به مشتریان ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر، آگاهی از نحوه ثبت سفارش و استعلام قیمت با ما تماس بگیرید.

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “دوئر و فلاسک”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن